BEZ z Japonii. Jak zdobyć ten rynek?

Właśnie ruszyło Biuro Ekspansji Zagranicznej – podcast o tym, jak przekraczać granice własnego biznesu.
Japonia od zawsze fascynowała swoją egzotyką i odmiennością. Jednak, jak przyznaje Dominika Giordano, była konsul RP w Japonii i gościni podcastu Tomasza Sańprucha „Biuro Ekspansji Zagranicznej”, aby naprawdę zrozumieć ten kraj, należy wyzbyć się europejskiego myślenia. Czy jesteśmy na to gotowi?
Zderzenie z rzeczywistością
Dominika Giordano, która spędziła w Japonii niemal 13 lat, opowiada, że jej pierwsze wrażenia po przybyciu do Tokio były mieszanką zdziwienia i niepewności. „Tokio to nie supernowoczesna metropolia, jakiej oczekiwałem. To betonowa dżungla z obdrapanymi budynkami” – wspomina. Ta monochromatyczna sceneria była tylko początkiem odkrycia, że Japonia to kraj pełen kontrastów.
W poszukiwaniu harmonii
Japonia jest inna, co podkreśla Giordano: „Żeby poznać Japonię, trzeba wyłączyć nasze europejskie myślenie”. Kultura japońska, jak tłumaczy, kształtuje ludzi bardziej niż natura – to aż 70% wpływu na nasze życie. Japończycy to naród, który wypracował własne zasady i reguły, często niezrozumiałe dla obcokrajowców. „Japonia to inny świat, gdzie normy kulturowe są kluczowe” – mówi.
Sztuka kompromisu