Deloitte: opakowania nie wpływają na redukcję palenia

Polska jest największym producentem papierosów w Europie. Sektor tytoniowy daje zatrudnienie bezpośrednio lub pośrednio 600 tys. osób i co roku zasila budżet państwa prawie 20 miliardami złotych z tytułu podatków.
W Unii Europejskiej obecnie dyskutuje się na temat wprowadzenia zmian w tytoniowej dyrektywie produktowej. Propozycje nowych przepisów zakładają surowe zaostrzenie regulacji w kilku istotnych obszarach. Jednym z nich jest zakaz ekspozycji papierosów w punktach sprzedaży. Taki zapis rodzi przede wszystkim dodatkowe koszty dla detalistów. Zakazane będzie też stosowanie tradycyjnych składników dodatkowych w procesie produkcji, co sprawi, że wielu polskich plantatorów może stracić jedyne źródło utrzymania.
Po trzecie planuje się ujednolicanie opakowań wyrobów tytoniowych. Regulacje ingerują w kształt, kolorystykę i czcionkę opakowań tak, że jedynie nazwa marki pozwalałaby odróżnić poszczególne paczki. Dodatkowo rozważane jest zwiększanie ostrzeżeń zdrowotnych nawet do 90% powierzchni paczki przy jednoczesnej zamianie pisemnych ostrzeżeń zdrowotnych na graficzne. Nowe przepisy są sprzeczne z prawem konsumenta do informacji o produkcie, dodatkowo mogą nieść szereg negatywnych, gospodarczo-społecznych konsekwencji.