loader

6 stereotypów o leasingu

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po leasing jako metodę finansowania inwestycji, dostrzegając zalety tego rozwiązania. Jak pokazują dane Związku Polskiego Leasingu, ta forma pozyskania środków dynamicznie rośnie od ponad 20 lat. Tylko w ostatnim roku cała branża urosła o prawie 22 proc, a jej wartość to już ponad 86 mld zł na koniec 2018 roku. Jednak popularność nie zawsze idzie w parze z rzetelną wiedzą na temat leasingu. Eksperci Siemens Financial Services zebrali 6 najpopularniejszych mitów na jego temat.

 

Mit pierwszy: w leasing bierze się przede wszystkim samochody

 

Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony są najczęściej finansowane przez leasing. Według danych ZPL stanowiły one w zeszłym roku ponad 48 proc. leasingowanych przedmiotów. Warto jednak pamiętać, że firmy w ten sposób finansują nie tylko auta. W 2018 r. 26,3 proc. przedmiotów stanowiły maszyny i inne urządzenia, w tym IT, a ich łączna wartość sięgała prawie 22 mld zł i wzrosła względem 2017 r. aż o 17,7 proc.

 

– Leasing pozwala zrealizować wiele różnych inwestycji w zależności od potrzeb przedsiębiorców i specyfiki branż w których działają. Poza maszynami i urządzeniami przemysłowymi może to być wyposażenie IT czy różnego rodzaju mniejszy sprzęt do pracy. Ta forma finansowania jest również bardzo elastyczna pod względem wartość leasingowanych przedmiotów i może się zaczynać już od tysiąca złotych – mówi Grzegorz Jarzębski, Szef linii biznesowej Asset Finance w Siemens Financial Services.

 

Mit drugi: leasing tylko od banku

 

Największe firmy leasingowe w Polsce należą do banków. Warto jednak pamiętać, że rynek ten jest duży i podmiotów, od których można uzyskać tego typu finansowanie jest więcej. Dlatego przedsiębiorcy, którzy szukają leasingu, powinni zapoznać się z ofertą wielu firm oraz porównać proponowane warunki, ponieważ często mogą one być dużo bardziej elastyczne w zależności od leasingodawcy. W przypadku mniejszych podmiotów ważne jest, by sprawdzić ich wiarygodność – doświadczenie spółki oraz jej zaplecze finansowe.

 

Na tak rozwiniętym rynku leasingu jak polski, ważna jest również specjalizacja danej firmy. Przedsiębiorcy, którzy szukają finansowania np. na maszyny i urządzenia powinni zapoznać się z ofertą podmiotów mających największe doświadczenie w tym obszarze. Firmy te posiadają wieloletni know-how oraz na co dzień współpracują z największymi i najpopularniejszymi dostawcami takiego sprzętu, co znacząco może przyśpieszyć cały proces uzyskania maszyny.

 

Mit trzeci: leasingu nie można wziąć przez Internet

 

Cyfryzacja wkracza bardzo szybko w każdą dziedzinę życia, również w biznesie. Właściciele firm bardzo chętnie robią zakupy w sieci i korzystają z bankowości internetowej. Jak wynika z badania Siemens Financial Services, już w 2016 r. średnio co drugi przedsiębiorca z sektora mikro i MŚP kupował rzeczy do firmy w sklepach e-commerce, a blisko co czwarty był zainteresowany leasingiem online. Mimo to możliwość wzięcia leasingu całkowicie przez Internet jest ograniczona, a według niektórych nawet niemożliwa.

1 2

O autorze