loader

WYNIKI FINANSOWE GRUPY AGORA W 1 KWARTALE 2014 R.

W 1 kw. 2014 r. Grupa Agora odnotowała wzrost przychodów z działalności sieci kin Helios i segmentu Internet oraz ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym. Wynik operacyjny Grupy znalazł się jednak pod presją dalszego ograniczenia wydatków na reklamę w dziennikach oraz działań rozwojowych prowadzonych w większości segmentów operacyjnych Grupy Agora.
Wyniki finansowe i osiągnięcia biznesów Grupy Agora w 1 kw. 2014 r. (porównanie r/r):
Przychody Grupy wyniosły 254,0 mln zł (spadek o 3,0%). Na taki wynik wpływ miały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 111,0 mln zł (spadek o 12,7%) oraz ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 33,1 mln zł (spadek o 7,0%). O 9,8% zmniejszyły się również przychody z pozostałej sprzedaży. Istotny wpływ na dynamikę tej ostatniej pozycji miała działalność z zakresu koprodukcji i dystrybucji filmowej prowadzona w pierwszym kwartale 2013 r. Pozytywnie na wartość przychodów Grupy wpłynęły natomiast rosnące o 17,9% do 41,5 mln zł wpływy ze sprzedaży biletów do kin oraz o 22,6% do 40,7 mln zł wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.
Koszty operacyjne netto Grupy nieznacznie wzrosły (o 0,6%) do 263,6 mln zł. Wpłynęły na to głównie wyższe koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów w związku ze zwiększonym wolumenem usług poligraficznych świadczonych klientom zewnętrznym. Ponadto większość segmentów Grupy Agora prowadziła projekty rozwojowe, a część zwiększyła aktywność promocyjną swoich produktów bądź usług, co wpłynęło na wzrost kosztów operacyjnych. 
W rezultacie EBITDA Grupy wyniosła 14,2 mln zł (spadek o 43,2%), a strata operacyjna EBIT pogłębiła się do 9,6 mln zł. Strata netto Grupy wyniosła 8,9 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnęła 9,6 mln zł. 
Na koniec marca 2014 r. Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 139,5 mln zł. Dodatkowo 47,0 mln zł zostało złożone przez spółkę zależną Grupy, AMS S.A., jako zabezpieczenie gwarancji bankowej udzielonej w związku z realizacją umowy koncesji na budowę wiat przystankowych w Warszawie.
„GAZETA WYBORCZA” – ograniczenie dynamiki spadku przychodów ze sprzedaży egzemplarzy
„Gazeta Wyborcza” była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 199 tys. egz. (spadek o 15,3%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju, docierając do 2,9 mln czytelników (9,8% zasięgu, CCS). Przychody „Gazety Wyborczej” ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 25,6 mln zł (spadek o 4,1%). Wpływ na ograniczenie dynamiki spadku tych przychodów miała wprowadzona dwukrotnie podwyżka ceny „Gazety Wyborczej” – w lipcu 2013 r. oraz w styczniu 2014 r. Przychody z reklam1,2 sięgnęły 24,8 mln zł (spadek o 31,7%), a szacowany udział „Gazety Wyborczej” w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł 35%. 
Dodatkowo, warto zauważyć wzrost o 14,4% przychodów ze sprzedaży magazynów „Gazety Wyborczej” („Wysokie Obcasy Extra” oraz „Książki. Magazyn do czytania”). Od lutego 2014 r. zmienił się cykl wydawniczy „Wysokich Obcasów Extra”, które obecnie ukazują się jako miesięcznik.
4 lutego 2014 r. nastąpił kolejny etap w cyfrowej transformacji działalności prasowej Grupy Agora – wdrożony został limitowany darmowy dostęp do treści „Gazety Wyborczej” wraz z towarzyszącą mu ofertą prenumeraty cyfrowej. Następnym krokiem było wprowadzenie na początku maja 2014 r. nowych multimedialnych pakietów reklamowych „Gazety Wyborczej”. Dzięki nim reklamodawcy mogą dotrzeć ze swoim przekazem do wszystkich czytelników dziennika – osób korzystających z jej treści w wersji drukowanej, w internecie i na urządzeniach mobilnych.
CZASOPISMA i „METRO” – pod presją ograniczania wydatków na reklamę w prasie
Przychody ze sprzedaży egzemplarzowej czasopism  wyniosły 4,2 mln zł, a przychody z reklam1 4,5 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 6,0%. 
Należy pamiętać, że wpływ na porównywalność danych miały m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż „Poradnika Domowego” i nabycie pisma „Dom&Wnętrze”).
W 1 kw. 2014 r. miesięczniki „Kuchnia” i „Ładny Dom” ukazały się w nowej odsłonie. To kolejne tytuły w portfelu Agory, w których przeprowadzane są gruntowne zmiany w celu ustabilizowania przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej oraz ze sprzedaży reklam.
Przychody „Metra”11 z reklam1 wyniosły 4,7 mln zł (spadek o 9,6%), a wpływy „Metra” z ogłoszeń wymiarowych były niższe o około 5,0%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł do ponad 6,0%. „Metro” zakończyło 1 kw. 2014 r. z pozytywnym wynikiem na poziomie EBITDA3. To efekt wprowadzenia, od lutego 2014 r., nowej strategii elastycznej, targetowanej dystrybucji, która pozwoliła zmniejszyć koszty i spowolnić dynamikę spadku przychodów bezpłatnego dziennika. Dzięki zmianom w modelu dystrybucji, „Metro” trafia w różne dni do czytelników z konkretnych grup celowych. Ta zmiana modelu dystrybucji „Metra” to odpowiedź na potrzeby reklamodawców tytułu. 
FILM i KSIĄŻKA – wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego
Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 3,7% do 70,9 mln zł. Złożyły się na to wyższe o 17,9% wpływy ze sprzedaży biletów oraz wyższe o 28,2% wpływy ze sprzedaży barowej. Dzięki temu segment istotnie poprawił wynik operacyjny EBIT4, który wyniósł 5,1 mln zł. 
Frekwencja w kinach sieci Helios sięgnęła 2,4 mln osób i zwiększyła się o 14,2%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce wzrosła o 17,6%. 
W 1 kw. 2014 r. Helios otworzył dwa kina: w Kaliszu i w Siedlcach. W rezultacie sieć kin Helios liczyła na koniec marca 2014 r. 34 kina wielosalowe. W kolejnych kwartałach 2014 r. sieć powinna powiększyć się o dwa kolejne obiekty zlokalizowane w Starachowicach i Jeleniej Górze.

Należy pamiętać, że w 1 kw. 2013 r., wpływ na poziom przychodów segmentu miał sukces frekwencyjny filmu „Drogówka”. Next Film Sp. z o.o., spółka zależna Heliosa, była dystrybutorem kinowym tego filmu, a Agora – w ramach pionu Projekty Specjalne – jego koproducentem. W 1 kw. 2014 r. Grupa Agora nie była istotnie zaangażowana w projekty dystrybucji i koprodukcji filmów kinowych.
W 1 kw. 2014 r. pion Projekty Specjalne zaproponował czytelnikom 14 nowych projektów oraz 1 nową serię wydawniczą, w efekcie czego Agora sprzedała 0,1 mln książek i książek z płytami. Przychody pionu wyniosły 6,5 mln zł, do czego pozytywnie przyczyniły się m.in. wpływy z księgarni internetowej Publio.pl. Strata operacyjna EBIT4 pionu wyniosła 0,5 mln zł i był to wynik lepszy o 4,1 mln zł od tego odnotowanego w 1 kw. 2013 r. 
REKLAMA ZEWNĘTRZNA – rozwój interaktywnej oferty reklamowej
Pomimo odnotowanego w 1 kw. 2014 r. spadku przychodów ze sprzedaży reklam5  o 8,7%, AMS umocnił swoją pozycję na rynku reklamy zewnętrznej z udziałem na poziomie 37,0%. Całkowite przychody segmentu zmniejszyły się o 9,8%. Dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych o 8,0% segment zakończył 1 kw. 2014 r. z pozytywnym wynikiem na poziomie EBITDA w wysokości 0,6 mln zł. 
W 1 kw. 2014 r. segment wprowadził do oferty interaktywną gablotę przystankową, która została wykorzystana w kampanii reklamowej jednego z banków. Dzięki specjalnej aplikacji umieszczonej w nośniku citylight w wiacie przystankowej możliwe jest łączenie świata analogowego i wirtualnego.
INTERNET – wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego
W 1 kw. 2014 r. segment odnotował wzrost przychodów7,8 do kwoty 26,7 mln zł (o 6,4%), głównie za sprawą rosnących przychodów ze sprzedaży reklam internetowych. Dodatkowo, koszty operacyjne zostały ograniczone (o 2,2%) do kwoty 22,7 mln zł. W rezultacie wynik operacyjny segmentu EBIT wzrósł do 4,0 mln zł, a EBITDA3 segmentu do 5,2 mln zł. 
W lutym 2014 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów łączących się z nimi z urządzeń niemobilnych wyniósł 58,7%, co dało grupie Gazeta.pl miejsce w pierwszej trójce polskich portali pod względem zasięgu.
Segment stale rozwija swoje produkty, a w szczególności aplikacje mobilne. W styczniu 2014 r. została udostępniona aplikacja Gazeta.pl LIVE na urządzenia z systemem operacyjnym iOS. A od kwietnia 2014 r. użytkownicy urządzeń z system operacyjnym Windows 8 mogą korzystać z aplikacji Sport.pl LIVE, która dostarcza relacje na żywo oraz wiadomości i materiały wideo dotyczące wszystkich ważnych dla polskiego kibica dyscyplin sportowych. 
RADIO – wzrost udziałów w słuchalności
Przychody segmentu radiowego9,10 sięgnęły 18,1 mln zł i były na identycznym poziomie, jak w 1 kw. 2013 r. Wzrost kosztów operacyjnych segmentu to w głównej mierze rezultat działań promocyjnych związanych z Radiem Złote Przeboje. W efekcie segment odnotował stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 0,2 mln zł oraz pozytywny wynik na poziomie EBITDA w wysokości 0,5 mln zł.
Stacje radiowe Grupy Agora zwiększyły swoje udziały w słuchalności: radiostacje muzyczne o 0,5pkt% do 4,4%, a TOK FM o 0,1pkt% do 1,2%.
Z końcem 2013 r. zapadła decyzja o zmianie formatu muzycznego Radia Roxy na rockowy od 1 stycznia 2014 r. Od 31 stycznia 2014 r. stacja nadaje program pod nazwą Rock Radio.
17 stycznia 2014 r., dzięki uzyskaniu nowej koncesji na nadawanie, Radio Złote Przeboje zwiększyło swój zasięg techniczny i nadaje swój program także w Legnicy. To już 21 miasto, w którym można słuchać radiostacji. 
Segment Radio pracuje także nad poszerzaniem swojej oferty dla użytkowników mobilnych. W lutym 2014 r. swoją premierę miała aplikacja Radia TOK FM na urządzenia mobilne z systemami iOS, Android i Windows 8. Jej użytkownicy mogą słuchać programu stacji na żywo, a po opłaceniu dostępu do archiwum mają możliwość odtwarzania w dowolnym momencie wybranych przez siebie audycji.
DRUK – wzrost przychodów
Przychody segmentu z tytułu sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych wzrosły o 22,6% w stosunku do analogicznego okresu 2013 r. i wyniosły 40,7 mln zł – głównie ze względu na rosnące przychody z tytułu produkcji w technologii heatsetowej. Segment odnotował pozytywny wynik na poziomie EBITDA1 w wysokości 3,6 mln zł oraz stratę na poziomie EBIT w wysokości 0,8 mln zł.
UWAGA: 
Od pierwszego kwartału 2014 r., w wyniku zmian organizacyjnych, Grupa Agora („Grupa”) zmieniła sposób raportowania wybranych segmentów operacyjnych. Najistotniejsze zmiany dotyczą wyodrębnienia działalności poligraficznej z dotychczasowego segmentu Prasa Codzienna jako odrębnego segmentu operacyjnego. Kolejna zmiana dotyczy włączenia działalności związanej z wydawaniem czasopism Agory do nowego segmentu Prasa oraz przeniesieniem dotychczasowej działalności pionu Projekty Specjalne do nowego segmentu Film i Książka (wcześniej segment Kino). Dokładny opis zmian w sposobie raportowania poszczególnych działalności biznesowych Grupy Agora znajduje się we właściwych sekcjach Komentarza Zarządu Agory S.A. Dane porównawcze za analogiczny okres 2013 r. zostały odpowiednio przekształcone. Zarząd pragnie jednak zwrócić uwagę, że w związku z tą zmianą, dane prezentowane w raportach kwartalnych za poprzednie okresy mogą nie być w pełni porównywalne z obecnie prezentowanym podejściem zarządczym.
author avatar
AGORA S.A.
O autorze