loader

Strategia Grupy PKP CARGO do 2020 roku

Pozycja
niekwestionowanego lidera przewozów kolejowych w kraju, kompleksowa obsługa
międzynarodowego ruchu towarowego przez Polskę oraz zdobycie pozycji wiodącego
operatora intermodalnego w Europie Środkowo-Wschodniej – to cele PKP CARGO
określone w strategii na lata 2016-2020. Największy polski przewoźnik towarowy
stawia na rozwój usług międzynarodowych i poszerzanie oferty o elementy
umożliwiające obsługę całego łańcucha logistycznego. PKP CARGO będzie
inwestować w usługi intermodalne, najszybciej rosnącą część rynku
przewozów. Uzupełnieniem kompleksowej oferty operatora logistycznego będą
przewozy drogowe realizowane na „ostatniej mili”.

 

Efektem wdrożenia strategii CARGO’20 ma być znaczący wzrost wykonanej
pracy przewozowej – o 33 proc., wzrost udziału przewozów wykonywanych
w całości poza Polską o 20 pkt. proc. i niemal podwojenie przewozów
intermodalnych. Dywersyfikacja przychodów ma w większym stopniu uniezależnić
Grupę PKP CARGO od przewozu podstawowych obecnie ładunków – węgla i kruszyw.

 

Strategia CARGO’20
została przyjęta przez zarząd i radę nadzorczą. Jej założenia opierają
się na prognozie rozwoju rynku towarowych przewozów kolejowych. W
scenariuszu bazowym PKP CARGO spodziewa się, że praca przewozowa w Polsce
wzrośnie nieznacznie z 50 mld tkm w 2014 roku do 54 mld tkm. Scenariusz
pesymistyczny zakłada stabilizację wielkości rynku na aktualnym poziomie.
Wzrosnąć mają segmenty kruszyw, rudy, stali, ropy i produktów pochodnych oraz
intermodal. Spadać będzie natomiast popyt na transport węgla.

Przed nami przełomowe lata dla transportu kolejowego. Z jednej strony
ogromne inwestycje infrastrukturalne poprawią warunki funkcjonowania, z drugiej
– spadający popyt na węgiel oznacza konieczność poszukiwania przychodów w
nowych segmentach rynku oraz w obsłudze całego łańcucha logistycznego. Do
długoterminowego rozwoju niezbędne jest też zadbanie o doskonałość operacyjną.
Strategia CARGO’20 to nasza odpowiedź na wyzwania i szanse stojące przed Grupą
PKP CARGO. Wykorzystamy coraz szersze kompetencje logistyczne naszej grupy, jej
dobrą sytuację finansową oraz położenie geograficzne Polski, tworzące
doskonałą pozycję do budowy wiodącego operatora logistycznego
o europejskim zasięgu. Planujemy poszerzać geograficzny
zasięg działania, głównie w kierunku południowym –
mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

Kierunek: Europa

Grupa PKP CARGO
będzie rozwijać przewozy kolejowe w obrębie Europy Środkowej
z wykorzystaniem aktywów dwóch przewoźników: PKP CARGO i zakupionego w
2015 roku czeskiego AWT. Główne kierunki ekspansji (organicznej i poprzez
przejęcia), będą dotyczyć obsługi korytarzy Północ-Południe
i Wschód-Zachód. Na trasie Bałtyk-Adriatyk spółka zamierza wykorzystać
potencjał współpracy z chorwackim HZ CARGO. Z kolei dzięki spółce zależnej
Pol-Rail (joint-venture z włoskim narodowym przewoźnikiem Trenitalia)
zaoferuje swoje usługi także na Półwyspie Apenińskim.

W tej chwili wymiana handlowa z Niemcami, głównym partnerem
gospodarczym Polski, jest obsługiwana przez kolej w zaledwie w 11 proc.
Tymczasem np. w przypadku wymiany handlowej Czech z Niemcami odsetek ten wynosi
22 proc. Mamy zarówno zasoby, jak i potencjał sprzedażowy, by te proporcje
zmienić. Dziś jesteśmy dużym przewoźnikiem, ale nasz rozmiar jest ściśle
związany z wielkością polskiego rynku. Chcemy wyjść poza Polskę, realizować
znacznie więcej połączeń transgranicznych i w całości poza granicami kraju –
mówi Adam Purwin.

Obecnie udział PKP
CARGO w obsłudze kolejowych połączeń transgranicznych wynosi 42 proc., podczas
gdy udział w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych to 57 proc.

author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 

1 2

O autorze