loader

GRUPA KOMPUTRONIK W III KWARTALE 2013/2014: REKORDOWE PRZYCHODY ORAZ DYNAMICZNY WZROST ZYSKU NETTO

Grupa Kapitałowa Komputronik, wypracowała po III kwartałach roku obrotowego 2013/2014 (w okresie 1.04.2013 – 31.12.2013) przychody w wysokości ponad 1,25 mld zł, czyli wyższe o blisko 44,5% od osiągniętych w tym samym okresie rok wcześniej. Były też one nieznacznie wyższe od wypracowanych w całym roku obrotowym 2012/2013. Przychody w samym III kwartale roku obrotowego 2013/2014 wyniosły 465,46 mln zł (wzrost o 16,2%), co oznacza, że były rekordowe w historii Komputronik. 
Zysk operacyjny Grupy po III kwartałach roku obrotowego 2013/2014 wyniósł blisko 15,96 mln zł i był wyższy o 128,3% od wypracowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk netto Grupy wypracowany po III kwartałach roku obrotowego wyniósł 20,82 mln zł w porównaniu do 1,24 mln zł rok wcześniej. Na skonsolidowany wynik netto wpływ miało zdarzenie o charakterze jednorazowym, tj. odroczony podatek dochodowy związany z aportem znaków towarowych w kwocie 10,1 mln zł.   
Dynamiczny wzrost przychodów Komputronik związany był ze wzrostem sprzedaży we wszystkich kanałach, w tym sprzedaży zagranicznej, która charakteryzuje się wysokimi wolumenami i niższa marżą, ale także znacznie niższymi kosztami sprzedaży. Udział sprzedaży zagranicznej w przychodach ogółem po III kwartałach bieżącego roku obrotowego wyniósł 28%, natomiast wartościowo był on o 70% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 
Grupa ściśle kontroluje koszty sprzedaży i koszty ogólnego zarządu, w efekcie ich wzrost był znacząco niższy od wzrostu sprzedaży. Udział kosztów działalności w przychodach ze sprzedaży Grupy maleje – po III kwartałach roku obrotowego 2013/2014 wyniósł on 7,1% w porównaniu do 9% po III kwartałach ubiegłego roku . 
W okresie pierwszych trzech kwartałów roku obrotowego Grupa wypracowała bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w tym okresie wyniosły 1,25 mld zł, czyli były wyższe o 44,5% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku obrotowego, a nawet nieznacznie wyższe od osiągniętych w całym roku obrotowym 2012/2013. Pozytywnie na wzrost obrotów wpłynął systematyczny wzrost liczby partnerów handlowych, a także wzrost udziału sprzedaży e-commerce i eksportu. Grupa nadal realizuje wcześniej przyjętą politykę organicznego wzrostu poprzez zdywersyfikowane kanały obsługi klientów, zwracając szczególną uwagę na właściwą politykę zakupową, która w obecnej sytuacji rynkowej (szybkie zmiany we wprowadzanych do sprzedaży technologiach, rosnący wpływ sprzedaży e-commerce i spłaszczenie polityki cenowej firm konkurencyjnych) jest głównym czynnikiem tworzącym marżę handlową Komputronik. 
W omawianym okresie Grupa osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 103 mln zł, przy marży handlowej wynoszącej 8,2%. Na uzyskany wynik na sprzedaży wpływ miały takie czynniki jak: ograniczenia programów dopłat marketingowych oferowanych przez producentów oraz wzrost sprzedaży eksportowej prowadzonej na niższych marżach niż sprzedaż detaliczna, ale też generującej zdecydowanie niższe koszty operacyjne. 
Po trzech kwartałach roku obrotowego 2013/2014 koszty ogólnego zarządu i koszty sprzedaży łącznie wyniosły 88,6 mln zł. Pomimo wzrostu przychodów o 44,5%, zysku na sprzedaży o 23,7%, koszty działalności Grupy wzrosły jedynie o 14,1%, a ich udział w przychodach systematycznie spada (7,1% obecnie w porównaniu do 9% rok wcześniej). 
Trzy kwartały naszego roku obrotowego 2013/2014 były dla Grupy Komputronik okresem dynamicznego wzrostu przychodów oraz zysku netto. Przychody Grupy wzrosły w tym czasie do rekordowej wartości 1,25 mld zł, co oznacza, że już po trzech kwartałach nieznacznie przekroczyliśmy poziom sprzedaży uzyskany w całym ubiegłym roku. Tak dobre wyniki sprzedaży to przede wszystkim większe zakupy klientów indywidualnych dokonywane w okresie przedświątecznym oraz zwiększone zamówienia od klientów instytucjonalnych, którzy wykorzystywali przeznaczone na IT środki budżetowe, dzięki czemu w samym grudniu zanotowaliśmy w tym kanale wzrost sprzedaży o ponad 30%. Do dynamicznego wzrostu naszych wyników przyczyniły się również bardzo dobre wyniki sprzedaży e-commerce oraz sprzedaży eksportowej, która charakteryzuje się wyższymi wolumenami i niższymi kosztami sprzedaży. Obecnie koncentrujemy się na ciągłym zwiększaniu sprzedaży zarówno detalicznej, jak i biznesowej. Istotne znaczenie mają dla nas projekty ułatwiające zakupy sąsiadom zza wschodniej granicy, a także planowane rozpoczęcie sprzedaży internetowej na terenie Niemiec. Pracujemy także nad poszerzeniem portfolio marek własnych oraz wprowadzeniem do sprzedaży asortymentu z nowych branż. W drugiej połowie marca otworzymy drugi Komputronik Megastore, tym razem w Poznaniu – powiedział Wojciech Buczkowski, Prezes Zarządu Komputronik S.A.
author avatar
Komputronik
O autorze