Profile firm
Orange Polska Orange PolskaTelekomunikacja
NBP NBPBanki
PKP CARGO S.A. PKP CARGO S.A.Transport
Infobip InfobipTelekomunikacja
PKO Leasing PKO LeasingFinanse
Pracodawcy RP Pracodawcy RPOrganizacje
PZU S.A. PZU S.A.Ubezpieczenia
GPW GPWFinanse

Lepsze wyniki LOT-u: więcej optymizmu, jeszcze więcej wyzwań

2013.12.11 14:00
Autor:

111 milionów złotych. To kwota, o jaką Polskie Linie Lotnicze LOT poprawiły swój wynik finansowy na działalności podstawowej w okresie styczeń-listopad 2013 roku, w porównaniu do kwoty zapisanej w Planie Restrukturyzacji. Dobre dane finansowe to efekt  konsekwentnie realizowanych w Spółce zmian. Jednak ostatnie miesiące to dopiero początek restrukturyzacji. Kluczowy, trudny i pełen wyzwań będzie rok 2014. 


Według aktualnej prognozy, polski przewoźnik zakończy ten rok z niewielką stratą na działalności operacyjnej na poziomie około 20 milionów złotych. To o 122 mln zł lepszy wynik niż zakładał Plan Restrukturyzacji, który przewidywał 142 mln zł straty na koniec 2013 roku. Szczególnie dobry był trzeci kwartał, w którym LOT wypracował zysk na działalności podstawowej na poziomie 100,5 mln PLN, wobec 20,0 mln PLN w 2012r. (wzrost o 402%). Taka poprawa była możliwa dzięki konsekwentnej realizacji Planu Restrukturyzacji, czyli obniżeniu kosztów przy jednoczesnym generowaniu dodatkowych przychodów. Podjęte działania skutkują tym, że sytuacja gotówkowa spółki jest w tej chwili o 162 mln zł lepsza niż zapisano w Planie.


Warto podkreślić, że podpisane w poniedziałek porozumienie z Boeingiem regulujące spór dotyczący okresu, gdy Dreamlinery LOT-u nie wykonywały rejsów dalekodystansowych, ma niewielki wpływ na dane za rok 2013. W większości wpływ tej umowy na wynik będzie widoczny dopiero w 2014 roku. 


Osiągnięcie dobrych rezultatów było możliwe dzięki oszczędnościom w zużyciu paliwa, zmniejszeniu kosztów administracyjnych oraz osobowych poprzez restrukturyzację zatrudnienia a także zmniejszenie kosztów dystrybucji biletów. Efekty przynoszą też renegocjacje umów z dostawcami. Z drugiej strony wygenerowane zostały dodatkowe wpływy. LOT lepiej zarządza siatką połączeń, zwiększone są możliwości transferowania dla pasażerów, poprawiła się elastyczność oferowanych taryf, wprowadzone zostały nowe. Przewoźnik uruchomił dodatkowe usługi i poszerzył kanały dystrybucji m.in. dzięki rozwiązaniom mobilnym. Znaczące było też podpisanie umów na oferowanie czarterów
do 8 kurortów na świecie samolotem B787 Dreamliner.


Dreamlinery są obecnie mocnym atutem przewoźnika w stosunku do konkurencyjnych linii. Dzięki tej maszynie, aż o 82% wzrosła w okresie styczeń-listopad br. (w porównaniu do 2012 roku) liczba pasażerów w klasie Biznes oraz Premium.

Co istotne, od momentu operowania na Dreamlinerach, od lipca br., dynamiki wzrostu przekraczają 100%, co potwierdza zaufanie podróżnych do bezpieczeństwa i komfortu tego samolotu.  


Satysfakcjonujący jest również wskaźnik „load factor” (czyli obłożenia miejsc w samolotach), który wyniósł 77%. Tak dobry wynik został osiągnięty mimo równoczesnego zmniejszenia liczby połączeń, zewnętrznych ograniczeń operacyjnych (uziemianie Dreamlinerów przez kilka miesięcy) oraz w czasie trudnego procesu restrukturyzacji firmy. Warto dodać, że w szczycie sezonu – w ciągu letnich miesięcy load factor dla Dreamlinera wynosił ponad 90%.


Kończący się rok to jednak dopiero początek restrukturyzacji. Decydujący będzie przyszły. Przed LOT-em stoją spore wyzwania, m.in. utrzymanie płynności finansowej, pozycji rynkowej w sytuacji zwiększonej konkurencji, uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla Planu Restrukturyzacji, maksymalne zmniejszenie drugiej transzy pomocy publicznej, efektywne wykorzystanie 6-go Dreamlinera w sytuacji, w której linia nie może zwiększać oferowania, a także próba pozyskania inwestora strategicznego.  


Mimo wyzwań, dzięki obiecującym wynikom, LOT ponownie odracza wystąpienie o wypłatę zaplanowanej wcześniej drugiej transzy pomocy publicznej. Zgodnie z Planem Restrukturyzacji powinna ona zostać wypłacona w sierpniu. Spółka robi wszystko, by o drugą transzę wystąpić jak najpóźniej i by była to kwota jak najmniejsza. 


Przewoźnik spodziewa się również w najbliższym czasie sygnałów ze strony Komisji Europejskiej co do założeń Planu Restrukturyzacji. Plan, złożony przez Ministerstwo Skarbu Państwa do KE 20 czerwca br., zawiera szereg strategicznych kroków dotyczących przyszłości LOT-u. Jednym z jego filarów jest modernizacja floty przewoźnika oraz efektywne wykorzystanie samolotów, z podkreśleniem dominującej roli Dreamlinerów jako floty dalekodystansowej. Jednocześnie, restrukturyzacja spółki oparta jest na wdrażaniu szeregu inicjatyw prosprzedażowych, które mają przynieść LOT-owi oszczędności jak i dodatkowe przychody.


Komenatrze
Polecane
Profile firm z podobnej branży
PKP CARGO S.A. PKP CARGO S.A.Transport
Audi AudiTransport
Hyundai Motor Hyundai MotorTransport
Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.
Podstawowe informacje:


WWW:

www.lot.com
Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.

Wiadomości firmowe

Eurolot i LOT kontynuują współpracę Transport
Eurolot i LOT kontynuują współpracę
Bombardiery Eurolotu będą wykonywać rejsy 
na zlecenie PLL LOT. więcej
Miejsce przy oknie czy przy przejściu?
Miejsce przy oknie czy przy przejściu?
Już w najbliższym czasie LOT wprowadza kolejne usługi – pasażerowie będą mogli odpłatnie wybrać najbardziej dla siebie odpowiednie i więcej
LOT-nicza promocja na rynku… kolejowym
LOT-nicza promocja na rynku… kolejowym
Dzięki zacieśnieniu współpracy z biurem podróży FLY AWAY Travel - największym na polskim rynku sprzedawcą biletów kolejowych w systemie więcej
Promocje LOTu na święta
Promocje LOTu na święta
LOT proponuje atrakcyjne ceny na połączenia krajowe w okresie świąteczno–noworocznym. więcej
LOT nagrodzony za jakość obsługi pasażerów
LOT nagrodzony za jakość obsługi pasażerów
Czytelnicy polskiej edycji prestiżowego magazynu „Business Traveller” docenili LOT więcej