Profile firm
Altus TFI Altus TFIInwestycje
ZBP ZBPOrganizacje
PMPG PMPGMedia

Diners Club Polska: Tylko połowa Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje

2019.06.05 10:30

Letnie podróże tracą na popularności. Z najnowszego badania Diners Club Polska wynika, że w tym roku na wakacje wyjedzie niecałe 54 proc. Polaków. W porównaniu do 2018 r. jest to spadek o ponad 15 pkt. proc. Uszczupleniu ulegną także portfele turystów. Respondenci najczęściej będą odpoczywać w kraju.

 

W 2019 r. może czekać nas gorszy sezon turystyczny. Na wakacje wyjedzie tylko co drugi Polak. Najchętniej nasi rodacy będą spędzać urlop na terenie kraju – 35,5 proc. Drugim najpopularniejszym kierunkiem są pozostałe państwa Unii Europejskiej. W dalszą podróż, poza UE, wybierze się 7,5 proc. Ankietowanych, z czego 3,4 proc. wyjedzie poza Stary Kontynent – wynika z badania Diners Club Polska. W miejscu zamieszkania zostanie ponad 37 proc. respondentów, a 9,2 proc. jeszcze nie ma sprecyzowanych planów na wakacje.

 

- Tegoroczne wyniki są mniej optymistyczne. W zeszłym roku blisko 70proc. badanych planowało wakacyjny wyjazd. Ponad 41 proc. chciało spędzić go w Polsce, natomiast 27,5 proc. na urlop wybrałaby się za granicę. W porównaniu do 2018 r., więcej osób wyjedzie tylko do miejsc, które leżą na Starym Kontynencie ale poza UE  – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

 

Na wakacje wyjedzie najwięcej 40-latków

 

Chęć wyjazdu i wybór kierunku determinuje m.in. wiek. Pod tym względem przodują 40-latkowie - na wakacje uda się blisko 74 proc. ankietowanych z tej grupy. Chętnie (64,5 proc.) urlop planują także osoby w wieku 30-39 lat.

 

- W dalszą podróż, poza granicę Polski, wyjedzie najwięcej osób młodych, w wieku 18-29 lat – prawie 28 proc., z czego 13,5 proc. uda się poza Europę. Co ciekawe, osoby w tym przedziale wiekowym są także najbardziej niezdecydowane, prawie 30 proc. nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Może to wynikać z tego, że młodzi ludzie często podejmują decyzje na krótko przed wyjazdem lub szukają ofert specjalnych na ostatnią chwilę – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

 

Na przeciwnym biegunie są osoby starsze. Nigdzie nie wyjedzie aż 61,5 proc. 60-latków i prawie 57 proc. osób w wieku 70 lat i powyżej.

 

Beneficjenci 500 plus częściej wyjeżdżają

 

Jak wynika z badania Diners Club Polska na wakacje częściej pojadą beneficjenci programu Rodzina 500 plus. Podobnie jak rok temu, deklaruje tak blisko 72 proc. respondentów z tej grupy, z czego co czwarty pojedzie za granicę. W przypadku osób, które nie pobierają świadczenia, urlop zaplanowało aż o 26 pkt. proc. mniej, natomiast tylko prawie co szósty wyjedzie poza kraj.

 

Na wakacje nie uda się w tym roku także blisko co drugi mieszkaniec wsi. Co trzeci spędzi urlop w kraju, a poza Polską odpoczywać będzie tylko 15 proc. Najczęściej w podróż latem wyjadą mieszkańcy dużych miast (250-500 tys. mieszkańców) oraz metropolii (powyżej 500 tys. mieszkańców) - prawie 60 proc. badanych.

 

Chudszy portfel na wakacjach

 

Zmiany widać także w planowanych budżetach. Blisko połowa ankietowanych (49,1 proc.) chce się zmieścić w kwocie do 1 tys. zł na osobę. Jest to wzrost o 15,3 pkt. proc. względem ubiegłego roku, gdy najpopularniejszym budżetem było 1-2 tys. zł. Z drugiej strony rośnie grupa turystów, która wyda więcej. Z 14,3 do 17,8 proc. urósł odsetek badanych z zaplanowanym budżet między 2 a 4 tys. zł. Natomiast 8,3 proc. Polaków planuje wydać powyżej 4 tys. zł na osobę.

 

- Różnice w planowanych budżetach wynikają z kilku aspektów. Jednym z nich są zmiany w samych kierunkach wyjazdów. Mniejszy odsetek stanowią wyjazdy za granicę, a urlopy krajowe można zaplanować z niższym budżetem. Z drugiej strony, więcej turystów, którzy wybiorą się w dalszą podróż, przekroczy granice UE, co może tłumaczyć wzrost dużych budżetów - mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska. – Kolejnym aspektem jest ciągła profesjonalizacja w organizacji podróży, szczególnie samodzielnych. Na rynku mamy szereg różnego rodzaju narzędzi jak np. platforma ClubMiles, w której szybko i wygodnie znajdziemy lot i zarezerwujemy hotel. Dodatkowo, niektóre instrumenty, jak m.in. karty płatnicze, oferują specjalne udogodnienia dla podróżników, np. ubezpieczenia turystyczne w pakiecie. To pozwala sprawniej i przede wszystkim taniej zorganizować całą podróż – dodaje.

 

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków.

Komenatrze
Polecane
Podstawowe informacje:




Wiadomości firmowe

Co trzecia firma przemysłowa z sektora MŚP zwiększyła automatyzację
W porównaniu z rokiem ubiegłym ponad 32 proc. małych i średnich firm przemysłowych w Polsce odnowiło swój park maszyn i urządzeń, a 35,2 więcej
80 proc. Polaków korzysta z internetu wybierając meble i artykuły aranżacji wnętrz
Czy lubimy dekorować wnętrza swoich domów, gdzie szukamy inspiracji i najlepszych produktów? 80 proc. z nas na którymś z etapów wyboru czy więcej
Siemens Financial Services udostępnia klientom kwalifikowane e-podpisy na rok
W związku z epidemią COVID-19 Siemens Financial Services udostępnia klientom kwalifikowane podpisy elektroniczne. Przedsiębiorcy otrzymają więcej
Sztuczna inteligencja w sektorze pożyczkowym. Wirtualny agent rewolucjonizuje komunikację z klientem
Czy połączenia obsługiwane przez voiceboty budzą zdziwienie? Z takim rozwiązaniem spotykają się klienci Wonga Polska i, co ciekawe, więcej
Remont w czasach pandemii. Dla ponad połowy Polaków zakupy materiałów budowlanych online są bardziej
Pandemia wywołana wirusem COVID-19 krzyżuje plany większości z nas. Nakładane są kolejne obostrzenia, a zewsząd słychać apele o więcej