Profile firm
Henkel Henkel PR / Marketing
Consus S.A. Consus S.A.Energetyka
Lockheed Martin Lockheed MartinPrzemysł
EEC EECOrganizacje
Willa Diana Willa DianaTurystyka

Lidl: Po obiadach i deserach przyszła pora na kanapkę

2013.08.26 10:00
Autor:

Na polskich stołach bezapelacyjnie królują kanapki. 95% z nas ma zwyczaj spożywania ich przynajmniej raz dziennie. Ulubionym pieczywem Polaków pozostaje chleb, ale co ciekawe, cena przy wyborze tego rodzaju asortymentu nie ma istotnego znaczenia.

Okazuje się, że o smaku kanapek decyduje pieczywo, dlatego też wybieramy je w oparciu o jego zapach, chrupkość i temperaturę. Obrazują to wyniki badań, które na zlecenie Lidl Polska, w styczniu tego roku zrealizował Instytut MillwardBrown.

Mimo, że kanapki jemy często i chętnie, to większość z nas traktuje je jako szybki sposób na zaspokojenie głodu. Chcąc przywrócić kanapkom ich smak i wprowadzić różnorodność do naszych codziennych, najbardziej typowych posiłków, sieć sklepów Lidl w terminie
od 26 sierpnia do 8 września organizuje Tygodnie Kanapek. 


Cała wspaniała, Na bogato, Łososie są w sosie, Szybka rybka – to tylko kilka nazw kanapek, które proponuje Lidl. Folder z autorskimi przepisami na różnego rodzaju kanapki będzie dostępny podczas trwania Tygodni Kanapek na stoiskach z pieczywem we wszystkich sklepach sieci. Przepisy na smakowite kanapki znajdą się również na portalu kulinarnym Lidla kuchnialidla.pl. Wszystkie składniki użyte do skomponowania kanapek – począwszy od pieczywa, poprzez dodatki, aż po przyprawy – pochodzą z Lidla. 


Część kanapek swoje nazwy zawdzięcza rodzajowi pieczywa, które zostało użyte do ich wykonania. Odzwierciedla to bogaty asortyment sieci, która oferuje średnio kilkanaście rodzajów pieczywa. Wśród tych pozycji są chleby, bułki z różnego rodzaju ziarnami, pieczywo kuchni śródziemnomorskiej, takie jak: ciabatty, bagietki czy rogaliki francuskie.


Każdy przepis opatrzony został ikonką, która umożliwi nam dokonanie wyboru dokładnie wedle naszych preferencji. Znajdziemy tam propozycje wegetariańskie, mięsne, z rybą lub na słodko. Lidl uwzględnił także wielkość apetytów serwując przepisy na kanapki dla dzieci i na wielki apetyt oraz wyrafinowane podniebienia - kanapki lux.


Kanapki są istotnym elementem codziennego jadłospisu Polaków, a mimo to nie są traktowane z należytą uwagą. Dlatego podobnie jak w przypadku projektu „Pascal kontra Okrasa”, i w tym zakresie chcemy edukować konsumentów, pokazując im, jak w szybki
i prosty sposób urozmaicić swoje menu. Pragniemy dostarczać inspiracji, tak upatrujemy swoją rolę – mówi Patrycja Kamińska z działu PR Lidl Polska. 



Kanapka - królowa polskich stołów

Wyniki badań na temat zwyczajów dotyczących spożywania kanapek


Dobre rzeczy nie tracą na aktualności


Przykładem na to, że dobre rzeczy nie tracą na aktualności jest fakt, że aż 95% osób w Polsce ma zwyczaj jedzenia kanapek przynajmniej raz dziennie. To wynik niezależny od płci. Niemalże tyle samo kobiet jak i mężczyzn deklaruje codzienne spożywanie kanapek. Jednak to wśród panów jest większy odsetek osób, które spożywają kanapki 3 razy dziennie lub częściej (aż co czwarty badany mężczyzna deklaruje taką częstotliwość konsumpcji kanapek).


Zdecydowanie najczęściej jemy kanapki na śniadanie – deklaruje tak aż 82% badanych. Jednocześnie ponad połowa z nas jada kanapki na kolację, 29% osób spożywa je na drugie śniadanie, a 14% jako przekąskę między posiłkami.


I choć od czasów hrabiego Sandwich’a wymyślono tysiące różnych kanapkowych wariacji,
to mimo wszystko o smaku kanapki w największym stopniu decyduje jej podstawa, czyli pieczywo, na co wskazuje aż 32% badanych. Dopiero drugim, najważniejszym czynnikiem są składniki użyte do skomponowania kanapki (według 30% osób biorących udział w badaniu). Zdaniem badanych mało istotne jest to, czym posmarujemy pieczywo oraz czy kanapka będzie doprawiona do smaku.


Pieczywo musi być ciepłe, chrupiące i ładnie pachnieć


Deklaracje badanych wskazują na fakt, że przy wyborze i kupnie pieczywa kierujemy się jego temperaturą, chrupkością i zapachem. Te cechy za najważniejsze uznała ponad 1/3 badanych. Ważna dla respondentów jest również informacja o tym, z jakiej piekarni pochodzi pieczywo (32%) oraz to, jak pieczywo wygląda (14%). Choć mogłoby się wydawać inaczej, badania pokazują, że rola ceny przy wyborze pieczywa jest czynnikiem najistotniejszym wyłącznie dla 12% badanych. 



Chleb nasz powszedni. Polacy są tradycjonalistami


Polacy są raczej tradycjonalistami. Pomimo dużej różnorodności pieczywa, po które sięgają, ich wybór najczęściej pada na chleb. Warto podkreślić, że ulubionym pieczywem Polaków jest chleb ciemny/razowy (40% wskazań). 1/3 badanych deklaruje, że najbardziej lubi chleb jasny. Analizując wyniki badań przez pryzmat wieku okazuje się, że pieczywo inne niż chleb najchętniej wybierają osoby reprezentujące grupę wiekową 18 – 24 lata. Wśród ludzi w tym wieku kajzerki wybierane są 10 – krotnie częściej niż wśród osób po 60 roku życia. 


Im wyższe jest wykształcenie respondenta, tym chętniej sięga on po chleb ciemny/razowy, który powszechnie uważany jest za zdrowszy od chleba jasnego. W największych miastach spożycie chleba ciemnego/razowego jest większe niż chleba jasnego, natomiast odwrotną tendencję obserwuje się na wsi. Chleb ciemny/razowy chętniej wybierany jest przez osoby powyżej 60. roku życia oraz przez kobiety. Mężczyźni wolą chleb jasny. 


Wyniki przeprowadzonego badania pokazują ponadto, że 52% osób, które jedzą kanapki przynajmniej raz dziennie, dokonuje zakupów pieczywa codziennie. 29% robi to raz na dwa dni, a tylko 16% rzadziej niż raz na dwa dni. Co ważne, mężczyźni częściej niż kobiety dokonują codziennych zakupów pieczywa. Może to wynikać z faktu, że co czwarty badany mężczyzna deklaruje spożywanie kanapek 3 razy dziennie lub częściej. Co druga kobieta natomiast woli kupować pieczywo raz na dwa dni lub rzadziej. Najaktywniejsze pod kątem częstotliwości zakupów pieczywa są osoby w wieku 25-44 lat. 


Chleb, wędlina, ser żółty i pomidor – przyzwyczajenie, nuda, czy świadomy wybór?


Zapytani o skojarzenia z kanapką odpowiadamy, że jest to podstawa codziennego wyżywienia oraz sposób, aby szybko zaspokoić głód. Odpowiedzi te rozkładają się niemal po równo (odpowiednio 30% i 28%). Co ciekawe, mimo codziennego spożywania kanapek, ankietowani w zdecydowanej większości nie kojarzą ich z nudą i monotonią. 


Najbardziej typowa, codzienna kanapka statystycznego Polaka składa się z chleba, masła, wędliny, sera żółtego i pomidora. Najmniej typowymi produktami do skomponowania kanapki są według nas m.in. ryby (np. makrela, łosoś), inny poza wędlinami rodzaj mięsa (typu kurczak, indyk, schab), a także serek homogenizowany czy smalec.


Badania wskazują na kilka statystycznie istotnych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami w doborze kanapkowych składników. Panie częściej niż panowie wymieniały ser żółty, warzywa (pomidor, ogórek, papryka) oraz ser biały/twarożek. Mężczyźni natomiast istotnie częściej wskazywali kiełbasę jako produkt typowy na kanapkę. 


Wraz ze wzrostem wieku zmieniają się skojarzenia respondentów w odniesieniu do kanapek. Starsze osoby najczęściej traktują ją jako podstawę codziennego wyżywienia, a rzadziej jako sposób na szybkie zaspokojenie głodu. Najmłodsi najczęściej postrzegają kanapki jako posiłek nudny i monotonny. 


W Lidlu już 26 sierpnia rusza akcja, której celem jest zmiana oblicza kanapki. Pokażemy nasze pomysły na apetyczne kanapki, które będą dla Polaków inspiracją do własnych odkryć.

Komenatrze
Profile firm z podobnej branży
Lidl Polska
Podstawowe informacje:


WWW:

Lidl.pl
Lidl Polska

Wiadomości firmowe

Lidl: Po obiadach i deserach przyszła pora na kanapkę
Lidl: Po obiadach i deserach przyszła pora na kanapkę
Na polskich stołach bezapelacyjnie królują kanapki. 95% z nas ma zwyczaj spożywania 
ich przynajmniej raz dziennie. Ulubionym pieczywem więcej