Eurodeputowani: sztuczna inteligencja musi zapobiegać dyskryminacji i chronić różnorodność
Europosłowie podkreślili także, że nauczyciele zawsze muszą mieć możliwość korygowania decyzji podejmowanych przez sztuczną inteligencję w takich kwestiach jak np. ocenianie uczniów. Podkreślili przy tym potrzebę szkolenia nauczycieli i zastrzegli, że nigdy nie powinno się ich zastępować technologiami sztucznej inteligencji, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej.
„Przez dziesięciolecia walczyliśmy o ustanowienie naszych wartości, takich jak integracja, niedyskryminacja, wielojęzyczność i różnorodność kulturowa, które nasi obywatele postrzegają jako zasadniczy element tożsamości europejskiej. Wartości te muszą znaleźć odzwierciedlenie także w świecie online, w którym algorytmy i sztuczna inteligencja są coraz szerzej wykorzystywane. Opracowanie wysokiej jakości integracyjnych systemów danych do wykorzystania w „głębokim uczeniu się” ma kluczowe znaczenie, podobnie jak wytyczenie jasnych ram etycznych zapewniających dostęp do zróżnicowanych kulturowo i językowo treści” – powiedziała po głosowaniu w komisji sprawozdawczyni dokumentu Sabine Verheyen (Niemcy).
Rezolucja prawdopodobnie zostanie poddana pod głosowanie podczas kwietniowej sesji plenarnej PE. Również w kwietniu spodziewane jest ogłoszenie przez Komisję Europejską propozycji ram prawnych dotyczących wykorzystania SI. Podstawą do ich stworzenia jest ogłoszona w lutym ub.r. przez KE europejska „Biała księga sztucznej inteligencji”.
Źródło informacji: EuroPAP News