loader

Efektywna kampania SMS? Postaw na własną bazę kontaktów

Kampania SMS to skuteczne narzędzie zwiększania sprzedaży i sprawdzony kanał komunikacji z klientem. Jej efektywność zależy w dużej mierze od dokładnego zaplanowania działań marketingowych. Zbudowanie bazy kontaktów to pierwszy etap projektowania komunikacji SMS. Każdy sam chciałby decydować czy i od kogo dostawać SMS-y, dlatego warto świadomie podjąć decyzję dotyczącą sposobu pozyskania danych.

 

Własna baza kontaktówwyższa skuteczność kampanii marketingowej

Istnieją dwie metody pozyskiwania leadów. Pierwsza z nich to zakup lub wynajęcie bazy danych od firm zewnętrznych (tzw. brokerów). Jest to sposób łatwy i szybki, jednak koszt jego zastosowania może kilkukrotnie przewyższać koszt wysyłki SMS. Zakupioną bazę można wykorzystać tylko raz, a dodatkowo zabieg może wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy (nieprawidłowe kontakty, ryzyko odebrania wiadomości jako spamu). Druga, znacznie efektywniejsza metoda, to stworzenie własnej bazy kontaktów, którą w przyszłości możemy wielokrotnie wykorzystywać i na bieżąco rozbudowywać. Chociaż wiąże się ona z dłuższym czasem potrzebnym na pozyskanie rekordów i koniecznością podjęcia kreatywnych działań, to przynosi wymierne korzyści w postaci wysokiego wskaźnika otwarcia (tzw. Open Rate).

 

Pięć sposobów na zbudowania bazy kontaktów

Stworzenie własnej bazy danych to proces, który wymaga zaangażowania i kreatywnych działań ze strony firmy. Istnieją jednak metody, które znacznie ułatwiają pozyskanie wartościowych kontaktów.

 

  1. Inicjatywa po stronie konsumenta – numery dedykowane

Jednym ze sposobów na pozyskanie leadów jest wykupienie dedykowanego numeru, na który mogą pisać obecni lub potencjalni klienci w celu pozyskania danej usługi lub produktu. Najlepiej jeżeli ma on formę tzw. Short Code’u. Jest to skrócony, 4- lub 5-cyfrowy numer – łatwy do zapamiętania, bez podwyższonej płatności. Jak zmobilizować konsumentów do wysyłania wiadomości na numer dedykowany?  

Usługę Short Code wykorzystał w efektywny sposób twórca polskiego startupu Cardio Watch (narzędzia do kontrolowania ciśnienia i wysyłania pomiarów bezpośrednio do lekarza). Przed wystąpieniem na antenie programu telewizyjnego aktywował prosty, czterocyfrowy numer i podpiął go do systemu platformy do masowej wysyłki SMS. Następnie zachęcił telewidzów do zgłoszenia się na darmowe testy urządzenia – widzowie musieli jedynie wysłać SMS o treści „TAK” na wskazany numer. Tym sposobem udało się pozyskać około 1200 zgłoszeń w przeciągu zaledwie kilkunastu minut.

 

  1. Strona internetowa – miejsce pozyskiwania kontaktów

Witryna internetowa to podstawowe źródło wiedzy na temat firmy czy instytucji. Z jednej strony odwiedzają ją konsumenci już zainteresowani marką, z drugiej internauci poszukujący produktów lub usług. Obie grupy mogą być ciekawe tego, co dzieje się w firmie czy branży i często decydują się na otrzymywanie popularnego newslettera, który może również przybrać formę SMS-ową. Udostępnienie możliwości dopisania się do newslettera na stronie internetowej zapewnia więc źródło wartościowych kontaktów. Wysyłanie informacji w formie SMS-a sprawia, że komunikacja online przenosi się do sfery offline. Newsletter SMS-owy dociera do klienta szybciej niż standardowy mailing oraz zapewnia kontakt, nawet gdy użytkownik nie ma dostępu do Internetu.

Tego typu mechanizm wykorzystują w swoich działaniach promocyjnych urzędy administracyjne. Mieszkańcy już 600 polskich miast mogą zapisywać się na stronie internetowej i otrzymywać bezpłatne powiadomienia dotyczące wydarzeń kulturalnych, sportowych, informacji o ruchu drogowym czy możliwości odebrania dokumentów z urzędu. Zapisanie się do systemu jest niezmiernie proste – wystarczy wypełnić krótki formularz i potwierdzić zgłoszenie otrzymanym kodem. Zainteresowani sami dobierają grupy tematyczne SMS-ów, a wszelkie koszty wysyłek ponosi miasto.

 

author avatar
smsapi.pl

1 2

O autorze