Profile firm
Nokaut.pl Nokaut.pl Handel
Ingenico IngenicoBiznes
HSBC HSBCBanki
AEC AECTransport
Grupa ZUE Grupa ZUEBudownictwo
UNITED STATES OF BETA UNITED STATES OF BETAPR / Marketing

Jak wybrać odpowiedniego Coacha?

2016.06.23 09:06

Wybór coacha to wbrew pozorom trudny i czasochłonny proces. Trzeba pamiętać, że nie zawsze za oficjalnym tytułem czy „medialnością” eksperta idą jego wysokie kompetencje. Co zatem zrobić, aby nasza decyzja była trafna, a przyszła współpraca efektywna?

Rosnące zainteresowanie usługami coacha powoduje, że rynek rozwija się w nieprawdopodobnym tempie. Osobistego coacha mają już prawie wszyscy - biznesmeni, artyści, politycy. Coaching coraz rzadziej kojarzony jest z modą czy trendem. Powoli zyskuje status realnej potrzeby, jak osobista stylistka i doradca biznesowy. Poniekąd jest to zasługa coraz bardziej wymagającego i konkurencyjnego rynku pracy oraz szybkiego tempa życia. W takich warunkach zasadne staje się pytanie, jak odnaleźć swoją ścieżkę rozwoju, jak osiągnąć wymarzony rezultat w bardzo krótkim czasie. Coach pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania. Tylko jak wybrać tego odpowiedniego?

Porównanie do wyboru butów do chodzenia nie jest przypadkowe. Muszą pasować, znajdować się w granicach Twoich możliwości finansowych, być wygodne i dopasowane do Twoich potrzeb i stylu. Podobnie jest z coachem. Wskazana w tej sytuacji będzie słowna rekomendacja jednego z Twoich znajomych. Znajdź kogoś, kto korzystał z takich usług i ma dobre zdanie na temat prowadzącego. Prywatna opinia klienta jest na wagę złota – tłumaczy Ksenia Alpern z firmy Ksenia Coaching.

Warto też sprawdzić kompetencje i wykształcenie naszego przyszłego partnera we współpracy – czyli coacha. Coaching wymaga posiadania pewnych charakterologicznych predyspozycji, ale posiadanie certyfikatu będzie dodatkowym atutem. Dowiedzmy się, jaka szkoła bądź instytucja organizowała ukończony przez niego kurs i czy wreszcie posiadane uprawnienia obowiązują tylko w kraju, czy również poza jego granicami. W razie posiadania przez niego strony internetowej, sprawdźmy, jakie firmy bądź marki znajdują się w dostępnym portfolio jego klientów. Być może wśród jego klientów znajdą się osoby z tych samych bądź pokrewnych do naszej branż i segmentów rynku.

Ważnym elementem weryfikującym kompetencje coacha będzie... wyszukiwarka internetowa. Najbardziej prestiżowi oraz doświadczeni przedstawiciele tej profesji często proszeni są o komentarze i wypowiedzi dotyczące rynku. Obecność ekspercka w kluczowych portalach HR, szkoleniowych, biznesowych, czy udział w konferencjach i sympozjach poświęconych tej tematyce jest dodatkowym świadectwem ich wysokich kompetencji, choć nie powinna w 100% determinować naszego wyboru.

Internet, Internetem, ale o zaletach coacha najłatwiej przekonać się osobiście. – Większość z coachów, przynajmniej tych godnych polecenia, oferuje bezpłatne sesje trwające 30 minut. Warto je wykorzystać i sprawdzić, czy właśnie ten coach jest odpowiednią osobą dla mnie – dodaje Ksenia Alpern. Tych, którzy od razu chcą nas namówić na pełne, płatne sesje trudno traktować poważnie, gdyż świadczy to wyłącznie o ich komercyjnym podejściu do sprawy.

Coraz więcej uczelni wyższych decyduje się na realizację kursów coachingu. Niestety część z nich jest długa i teoretyczna, prowadzona przez ludzi bez potrzebnej praktyki. Na szczęście na rynku dostępne są również takie, które kładą duży nacisk na sferę praktyczną. Zazwyczaj wymagają one przeprowadzenia praktyki w odpowiednim wymiarze godzinowym. Takie kursy certyfikowane są przez Międzynarodową Federację Coachingu (International Coach Federation), która działa od 1995 roku.

Warto nadmienić, że poziom coachów ICF jest wysoki zarówno w obszarze posiadania wiedzy merytorycznej, jak i praktycznej działalności coacha. Musi on udowodnić setki godzin spędzonych z klientem i wreszcie przejść przez ocenę przeprowadzonej sesji coachingowej. Organizacja oferuje kilka poziomów certyfikacji – Associate Certified Coach (ACC), Professional Certificate Coach (PCC) oraz Master Certificate Coach (MCC). Do otrzymania certyfikatu Master potrzebne jest udokumentowanie ponad 2000 godzin własnej praktyki coachingowej. Później, w swojej pracy zawodowej są zobowiązani do przestrzegania Kodeksu Etyki Organizacji. Organizacja daje niejako gwarancję kompetencji coacha, a nam możliwość zgłaszania przypadków nieetycznego postępowania takiej osoby.

Wybór coacha nie jest łatwą sprawą, dlatego sugerowane jest odbycie bezpłatnej sesji z coachem. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskamy możliwość sprawdzenia jego umiejętności i metody, jaką działa. Tym samym pewność, że nasz „wybranek” spełni nasze oczekiwania.

Komenatrze
Polecane
Podstawowe informacje:




Wiadomości firmowe

Primavera Parfum rozszerza swoją działalność na Azję Południowo-Wschodnią Kultura
Primavera Parfum rozszerza swoją działalność na Azję Południowo-Wschodnią
Od blisko roku Primavera Parfum, krajowy dystrybutor e-commerce, ułatwia polskim firmom wejście na chiński rynek online. Teraz, za sprawą więcej
Rozmowy o bankowości, czyli „Bank na co dzień”
Rozmowy o bankowości, czyli „Bank na co dzień”
28 października nastąpi premiera 3-odcinkowego programu internetowego „Bank na co dzień”. Jego celem jest prezentacja głównych obszarów więcej
Marka KIKO Milano chce podbić polski rynek
Marka KIKO Milano chce podbić polski rynek
KIKO Milano, włoska marka profesjonalnych kosmetyków, która oferuje nowoczesne linie makijażu oraz pielęgnacji twarzy i ciała, związała więcej
Chylonia Business Park niemal w całości skomercjalizowana
Chylonia Business Park niemal w całości skomercjalizowana
Kończy się proces komercjalizacji nowoczesnego obiektu biurowo-magazynowego Chylonia Business Park w Gdyni. Pozostały ostatnie wolne miejsca w więcej
Krocząc ścieżką wolności – zamki i dwory na Drodze Wolności
Krocząc ścieżką wolności – zamki i dwory na Drodze Wolności
Na przestrzeni historii obserwujemy niesłabnące pragnienie ludzi do wolności, które przez wieki przejawiało się w różnych formach. więcej